• 23.03.2017, 17:19

NEW IN


Gikk forbi den fineste anorakken jeg noen gang har sett i dag, og klarte ikke forlate butikken uten ta den med meg hjem. Den er jo bare helt perfekt for vren vi kommer i mte med, og n gleder jeg meg til legge ut p tur i skog og mark med den! ♡ N skal jeg jo til New York om en uke, s jeg burde vel egentlig ha spart pengene til da, men klr som ser s fine ut er jeg altfor svak for, s da ble det bare slik.





 

- Isa ☆

#mote #newyork #vr #trening #treningsblogg #mars #helse

  • 19.03.2017, 17:52

HVILKEN MUSKELTYPE HAR DU?


En skjelettmuskel er bygget opp av muskelfibre og bindevev. Den springer ut fra ett punkt p kroppen, og fester seg p ett annet, og det er disse musklene som gjr at vi har evnen til bevege alle leddene vre. Alle musklene bestr av fibre, og vi deler disse muskelfibrene inn i tre forskjellige typer; type 1, type 2a og type 2x. Type 1 er en langsom og utholdende muskelfibertype, type 2a er raskere og ikke like utholdende som type 1, mens type 2x er veldig raske og veldig lite utholdende. Vi har disse tre fibrene i alle musklene vre, men fordelingen av de varierer fra muskel til muskel, og person til person. Tidligere studier har vist at du er fdt med en gitt fordeling, og at det er noe som ikke gr an endre, mens senere studier viser at det gr an forandre sammensetningen til en viss grad.

Hver eneste gang jeg har begynt p ett styrketreningsprogram har det tatt meg rundt to uker fr jeg har mistet motivasjonen helt. Jeg fr nesten ingen progresjon i starten, og det er utrolig frustrerende og demotiverende, for vi vil jo alle at slike ting skal oppns over natten. Jeg har derimot alltid gjort det bra i utholdende velser, kroppen min klarer vare utrolig lenge dersom jeg trener med en ikke s alt for hy belastning. Da jeg inns dette, at jeg har overslag av type 1-fibre, fikk jeg plutselig ett helt nytt syn p styrketrening. Jeg har jo ikke ftt noe progresjon i starten fordi jeg har overvekt av de utholdne muskelfibrene, og tydeligvis veldig f av de andre. Da jeg bestemte meg for endre dette og bryte ut av den magiske 2-ukers forbannelsen, var det plutselig ikke like vanskelig lenger, fordi jeg visste at dersom jeg bare holder ut, vil jeg f resultatene jeg nsker til slutt. Det vil bare ta litt lenger tid komme i gang, men s lenge jeg kommer over kneika vil jeg f like stor progresjon som alle de andre som trener styrke.

Jeg har alltid trodd at jeg bare var fdt svak, og at dette var noe jeg ikke kunne gjre noe med, men snn er det ikke lenger! Nr du kjenner din egen kropp, og er klar over dine styrker og svakheter, er det s utrolig mye mer motiverende trene, og jeg begynner faktisk like styrketrening!



 

- Isa ☆

#trening #treningsblogg #blogg #mars #helse

  • 17.03.2017, 17:59

TREN MED MUSIKK


Nr jeg trener er jeg helt avhengig av ha musikk p rene. For meg er dette en av motivasjonsfaktorene som fr meg til nske trene, jeg begraver meg inni min egen verden og bare lytter til musikken. Fr jeg vet ord av det er jeg ferdig med velsen, og den neste str for tur. Det er faktisk bevist at dersom du hrer p musikk der takten er hyere enn dine egne pulsslag, vil man automatisk innrette seg etter tempoet til musikken. Man trener alts p ett mye hyere niv, uten engang merke det! Hvor flott er ikke det? Jeg velger derfor stort sett sanger det er skikkelig fart i, ogs setter jeg de p loop gjennom hele kta.

Favorittene mine p ret n for tiden er:

Har du noen kule forslag til sanger i dubstep/electronica-sjangeren tar jeg i mot tips med stor takk!

 

- Isa ☆

  • 15.03.2017, 16:28

WEDNESDAY WANTS


Det er ingen hemmelighet at det som hjelper mest p treningsmotivasjonen min er nytt treningsty! Jeg har hvertfall falt helt for duse farger p treningstyet denne vren, spesielt ferskenfargen, og det ser ut til at butikkene fler det samme. Heldigvis skal jeg til New York om to drye uker, da blir nok treningsgarderoben freshet opp atter en gang kjenner jeg meg selv rett.

affiliateslenker

adidas Performance DER BP M GRA 2 Ryggsekk black/vista grey/solar red / adidas Performance ADIDAS INFINITE SERIES SUPERNOVA SportsBH flash orange/black / Nike Performance FREE 4.0 FLYKNIT Lette lpesko wolf grey/black/pink pow/total orange / adidas Performance ESS LOGO Genser light grey heather/flash orange / adidas Performance SportsBH dark grey/black / adidas Performance EVERYDAY Turjakke flash orange / 2XU COMPRESSION Tights black

- Isa ☆

  • 12.03.2017, 19:52

6 gode grunner til trene


Vi har alle hrt at det er bra trene, men det er ikke like mange av oss som gjr det, og i hvert fall ikke mange av oss som trener fast. Men hvorfor er det egentlig bra trene?

En gjennomsnittsperson begynner miste muskelmasse fra h*n er 30 r p grunn av aldring, dersom man ikke gjr noe for motvirke dette. Jo eldre man blir frer dette alts til at man generelt sett blir svakere i kroppen, man orker ikke gjre dagligdagse ting lenger, og balansen blir svekket. Som flger av dette blir man benskjr, knoklene i kroppen blir mer porse fordi de rett og slett ikke blir brukt, og dersom man faller har man veldig lett for brekke noe. I tillegg vil en inaktiv livsstil og nedbrutt muskelmasse ogs fre med seg nedsatt stoffskifte som ker risikoen for blant annet overvekt og diabetes. Stoffskiftet er alts evnen kroppen har til omdanne nringsstoffer til energi.

Vi har ingen garanti i livet som tilsier at vi skal leve til vi er 100 r, men dersom man faktisk lever s lenge, er det ingen grunn til ikke ha ett s fullverdig liv som mulig. Det er mange faktorer man ikke kan pvirke, men en av de man kan pvirke er trening. Uansett hvor gammel du er eller hvilken livssituasjon du er i, er det aldri for sent begynne trene. Finn ett program som er tilpasset deg og din kropp, og bare kast deg ut i det! Nedenfor finner du de beste grunnene til trene:

F mer energi - Jo bedre trent du er, jo bedre form vil du komme i, som gjr at du klarer komme deg gjennom alt du nsker i hverdagen.

Du sover bedre - Sliter man seg ut p dagen, og fr brukt opp all energien man har konsumert, frer det til at man sovner inn raskere, og sover bedre p natten.

Bygge grunnlag for alderdommen - Som jeg nevnte ovenfor starter man miste muskelmasse allerede i en alder av 30 r. Vil man unng at dette skjer m man sette i gang tiltak for endre denne reverseringen.

ker mestringsflelsen - Setter man seg ml med treningen, er flelsen man fr nr man oppnr disse mlene helt ubeskrivelig.

Gy - Det er gy trene, s lenge man finner aktiviteter som man selv synes er gy! Ta med deg en venn, og utforsk forskjellige treningsmetoder, s finner du nok sikkert en aktivitet du liker til slutt.

Se bra ut - Det er ingen tvil om at dersom man trener jevnt og trutt s synes resultatene p kroppen. Ser man bra ut, fler man seg bra, og selvtilliten ker deretter.


- Ut p tur, aldri sur -
 


- Prvde meg litt p Parkour -
 


- Tufteparken, beste stedet for utetrening -

 

- Isa ☆

FysioIsa

Trenings- og reiseglad jente, der bloggen min stort sett handler om dette. Studerer for tiden fysioterapi i Oslo, og har mange gode tips til riktig og effektiv fysisk og mental trening. Jeg er p jakt etter gyale og utfordrende treningsmter, som alle kan utfre. Kontakt: fysioisa@gmail.com

Search

Bloggdesign

hits