• 23.03.2017, 17:19

NEW IN


Gikk forbi den fineste anorakken jeg noen gang har sett i dag, og klarte ikke å forlate butikken uten å ta den med meg hjem. Den er jo bare helt perfekt for våren vi kommer i møte med, og nå gleder jeg meg til å legge ut på tur i skog og mark med den! ♡ Nå skal jeg jo til New York om en uke, så jeg burde vel egentlig ha spart pengene til da, men klær som ser sååå fine ut er jeg altfor svak for, så da ble det bare slik.





 

- Isa ☆

#mote #newyork #vår #trening #treningsblogg #mars #helse

  • 19.03.2017, 17:52

HVILKEN MUSKELTYPE HAR DU?


En skjelettmuskel er bygget opp av muskelfibre og bindevev. Den springer ut fra ett punkt på kroppen, og fester seg på ett annet, og det er disse musklene som gjør at vi har evnen til å bevege alle leddene våre. Alle musklene består av fibre, og vi deler disse muskelfibrene inn i tre forskjellige typer; type 1, type 2a og type 2x. Type 1 er en langsom og utholdende muskelfibertype, type 2a er raskere og ikke like utholdende som type 1, mens type 2x er veldig raske og veldig lite utholdende. Vi har disse tre fibrene i alle musklene våre, men fordelingen av de varierer fra muskel til muskel, og person til person. Tidligere studier har vist at du er født med en gitt fordeling, og at det er noe som ikke går an å endre, mens senere studier viser at det går an å forandre sammensetningen til en viss grad.

Hver eneste gang jeg har begynt på ett styrketreningsprogram har det tatt meg rundt to uker før jeg har mistet motivasjonen helt. Jeg får nesten ingen progresjon i starten, og det er utrolig frustrerende og demotiverende, for vi vil jo alle at slike ting skal oppnås over natten. Jeg har derimot alltid gjort det bra i utholdende øvelser, kroppen min klarer å vare utrolig lenge dersom jeg trener med en ikke så alt for høy belastning. Da jeg innså dette, at jeg har overslag av type 1-fibre, fikk jeg plutselig ett helt nytt syn på styrketrening. Jeg har jo ikke fått noe progresjon i starten fordi jeg har overvekt av de utholdne muskelfibrene, og tydeligvis veldig få av de andre. Da jeg bestemte meg for å endre dette og bryte ut av den magiske 2-ukers forbannelsen, var det plutselig ikke like vanskelig lenger, fordi jeg visste at dersom jeg bare holder ut, vil jeg få resultatene jeg ønsker til slutt. Det vil bare ta litt lenger tid å komme i gang, men så lenge jeg kommer over kneika vil jeg få like stor progresjon som alle de andre som trener styrke.

Jeg har alltid trodd at jeg bare var født svak, og at dette var noe jeg ikke kunne gjøre noe med, men sånn er det ikke lenger! Når du kjenner din egen kropp, og er klar over dine styrker og svakheter, er det så utrolig mye mer motiverende å trene, og jeg begynner faktisk å like styrketrening!



 

- Isa ☆

#trening #treningsblogg #blogg #mars #helse

  • 17.03.2017, 17:59

TREN MED MUSIKK


Når jeg trener er jeg helt avhengig av å ha musikk på ørene. For meg er dette en av motivasjonsfaktorene som får meg til å ønske å trene, jeg begraver meg inni min egen verden og bare lytter til musikken. Før jeg vet ord av det er jeg ferdig med øvelsen, og den neste står for tur. Det er faktisk bevist at dersom du hører på musikk der takten er høyere enn dine egne pulsslag, vil man automatisk innrette seg etter tempoet til musikken. Man trener altså på ett mye høyere nivå, uten å engang merke det! Hvor flott er ikke det? Jeg velger derfor stort sett sanger det er skikkelig fart i, også setter jeg de på loop gjennom hele økta.

Favorittene mine på øret nå for tiden er:

Har du noen kule forslag til sanger i dubstep/electronica-sjangeren tar jeg i mot tips med stor takk!

 

- Isa ☆

  • 15.03.2017, 16:28

WEDNESDAY WANTS


Det er ingen hemmelighet at det som hjelper mest på treningsmotivasjonen min er nytt treningstøy! Jeg har hvertfall falt helt for duse farger på treningstøyet denne våren, spesielt ferskenfargen, og det ser ut til at butikkene føler det samme. Heldigvis skal jeg til New York om to drøye uker, da blir nok treningsgarderoben freshet opp atter en gang kjenner jeg meg selv rett.

affiliateslenker

adidas Performance DER BP M GRA 2 Ryggsekk black/vista grey/solar red / adidas Performance ADIDAS INFINITE SERIES SUPERNOVA SportsBH flash orange/black / Nike Performance FREE 4.0 FLYKNIT Lette løpesko wolf grey/black/pink pow/total orange / adidas Performance ESS LOGO Genser light grey heather/flash orange / adidas Performance SportsBH dark grey/black / adidas Performance EVERYDAY Turjakke flash orange / 2XU COMPRESSION Tights black

- Isa ☆

  • 12.03.2017, 19:52

6 gode grunner til å trene


Vi har alle hørt at det er bra å trene, men det er ikke like mange av oss som gjør det, og i hvert fall ikke mange av oss som trener fast. Men hvorfor er det egentlig bra å trene?

En gjennomsnittsperson begynner å miste muskelmasse fra h*n er 30 år på grunn av aldring, dersom man ikke gjør noe for å motvirke dette. Jo eldre man blir fører dette altså til at man generelt sett blir svakere i kroppen, man orker ikke gjøre dagligdagse ting lenger, og balansen blir svekket. Som følger av dette blir man benskjør, knoklene i kroppen blir mer porøse fordi de rett og slett ikke blir brukt, og dersom man faller har man veldig lett for å brekke noe. I tillegg vil en inaktiv livsstil og nedbrutt muskelmasse også føre med seg nedsatt stoffskifte som øker risikoen for blant annet overvekt og diabetes. Stoffskiftet er altså evnen kroppen har til å omdanne næringsstoffer til energi.

Vi har ingen garanti i livet som tilsier at vi skal leve til vi er 100 år, men dersom man faktisk lever så lenge, er det ingen grunn til å ikke ha ett så fullverdig liv som mulig. Det er mange faktorer man ikke kan påvirke, men en av de man kan påvirke er trening. Uansett hvor gammel du er eller hvilken livssituasjon du er i, er det aldri for sent å begynne å trene. Finn ett program som er tilpasset deg og din kropp, og bare kast deg ut i det! Nedenfor finner du de beste grunnene til å trene:

Få mer energi - Jo bedre trent du er, jo bedre form vil du komme i, som gjør at du klarer å komme deg gjennom alt du ønsker i hverdagen.

Du sover bedre - Sliter man seg ut på dagen, og får brukt opp all energien man har konsumert, fører det til at man sovner inn raskere, og sover bedre på natten.

Bygge grunnlag for alderdommen - Som jeg nevnte ovenfor starter man å miste muskelmasse allerede i en alder av 30 år. Vil man unngå at dette skjer må man sette i gang tiltak for å endre denne reverseringen.

Øker mestringsfølelsen - Setter man seg mål med treningen, er følelsen man får når man oppnår disse målene helt ubeskrivelig.

Gøy - Det er gøy å trene, så lenge man finner aktiviteter som man selv synes er gøy! Ta med deg en venn, og utforsk forskjellige treningsmetoder, så finner du nok sikkert en aktivitet du liker til slutt.

Se bra ut - Det er ingen tvil om at dersom man trener jevnt og trutt så synes resultatene på kroppen. Ser man bra ut, føler man seg bra, og selvtilliten øker deretter.


- Ut på tur, aldri sur -
 


- Prøvde meg litt på Parkour -
 


- Tufteparken, beste stedet for utetrening -

 

- Isa ☆

FysioIsa

Trenings- og reiseglad jente, der bloggen min stort sett handler om dette. Studerer for tiden fysioterapi i Oslo, og har mange gode tips til riktig og effektiv fysisk og mental trening. Jeg er på jakt etter gøyale og utfordrende treningsmåter, som alle kan utføre. Kontakt: fysioisa@gmail.com

Search

Bloggdesign

hits