• 17.04.2017, 12:24

GULT ER KULT


Ja, da var psken over for i r ogs. Jeg har slitt med jet-lag helt siden jeg kom fra New York, og har egentlig ikke gjort noe srlig mer spennende enn jobbe og sove. Ett par treningskter har det blitt, men det vrste jeg vet er trene nr jeg er trtt, s da har treningen falt bort til fordel for dette. P lrdagen var jeg p harryhandel i Sverige, og fikk heldigvis fylt opp lagrene med Nocco, proteinbarer og proteinpudding, s n er jeg veldig klar for komme tilbake til trenings-rutinene igjen. Tough Viking Gteborg er allerede p frstkommende lrdag!! Jeg vurderte lenge droppe lpet ettersom jeg har problemer med ett kne, men etter mye fram og tilbake endte jeg opp med booke transport og hotell. Jeg kommer nok ikke til sl noen personlige rekorder, men selv om jeg muligens blir ndt til g store deler av lpet synes jeg det fortsatt er utrolig gy vre med, og det gir motivasjonen min et ekstra boost, noe man trenger pfyll av i ny og ned. Ogs fr man jo en veldig kul medalje slengt rundt halsen nr man har kommet i ml.

Siden det fortsatt er pske fant jeg ut at jeg trengte en god og gul frokost i dag, og da ble det en gul smoothie med en gul Nocco ved siden av. Denne smoothien er ganske enkel lage siden den inneholder s f kalorier, og i tillegg er den ganske rik p proteiner:

Gul Pskesmoothie:

- Banan

- Fryst mango

- En hel Skyr

- Vann

- Toppes med ntter, havregryn, banan og kiwi


- Den ultimate pskefrokosten  -

 

- Isa ☆

#trening #treningsblogg #blogg #mars #helse

  • 05.04.2017, 04:50

COOKIE DOUGH TIL FROKOST


For en mned siden kom jeg over en nylig pnet butikk i New York som solgte cookie dough i scoops! Dette mtte jeg prve ut tenkte jeg. Gleden ble ikke akkurat strre da jeg fant ut at folk hadde sttt 3 (ja, TRE) hele timer i k for f smakt denne cookie doughen. Men dette mtte jo prves ut, s vi dro dit i dag morges i hp om at ken ikke var like lang da. Hvor mange er det som spiser kakedeig til frokost liksom? Vret var ikke helt p topp, s heldigvis mtte vi bare vente i 10 minutter for smake denne etterlengtede kakedeigen. Vi tok to scoops, en med Salty Caramel og en med Confetti. De frste bitene var utrolig gode, men etter ett par biter var jeg mett, og etter ett par til, kvalm. Det er ikke akkurat hver dag jeg spiser stsaker til frokost, men m man s m man. Vi ble ogs intervjuet av noen om hvor supert det var at det har kommet en cookie dough butikk!









 

- Isa ☆

 

  • 22.03.2017, 13:09

HAR DU TENKT OVER HVA DU EGENTLIG SPISER?


prve spise sunt er ingen lett oppgave i dette landet vi bor i. Uansett hvor vi vender hodet er det fristelser rundt hvert eneste hjrne, og selvkontrollen man trenger for holde seg unna, ja den er noe for seg selv. Blant alle produktene vi str ovenfor nr vi skal handle, er det ikke lett vite hvilket som er mest optimalt for akkurat deg. Da hender det at man velger de varene som er merket med for eksempel "kun 1% fett", eller "ingen karbohydrater". "S bra" har du kanskje tenkt, da er det jo ikke s farlig om jeg spiser dette. Men, det er jo mat, og noe m det da inneholde. S hva bestr egentlig maten vi spiser av?

Det er tre hoved-nringsstoffer i maten vi spiser, og det er fett, karbohydrater og proteiner. Vitaminer og mineraler er ogs nringsstoffer, men ettersom de utgjr spass sm mengder dropper jeg ta det med i dette innlegget. Alkohol tilfrer ogs kroppen energi, men ettersom det ikke er ett nringsstoff, fr jeg ta det i ett annet innlegg.

Karbohydrater er kroppens raskeste kilde til energi. Musklene trenger det for trekke seg sammen og generere kraft, og hjernen kan kun bruke karbohydrater som energikilde, s det er viktig at dette finnes i blodet til enhver tid. Matvarer som er rike p karbohydrater er frukt, grnnsaker og grove kornprodukter, og det anbefales at karbohydratene utgjr s mye som 45-60% av det vi spiser, der sukker anbefales ikke overskride 10%.

Fett er ogs en utrolig viktig energikilde som kan lagres i kroppen vr, det isolerer veldig bra, og gir maten vr mye smak. Gode fettkilder er meieriprodukter, kjttprodukter og margarin, og det anbefales at kosten bestr av 25-30% fett.

Proteiner brukes frst og fremst som byggestener i kroppen, og kan under ugunstige forhold benyttes som energi. De brytes kontinuerlig ned og kan ikke lagres, slik at det er viktig at vi fr de tilfrt gjennom kosten. Proteinrike matvarer er kjtt, kornvarer og meieriprodukter, og det anbefales at proteinene utgjr 10-20% av kosten.

Maten vi spiser inneholder alts fett, karbohydrater eller proteiner, men oftest en kombinasjon av disse. S nr du ser en matvare som inneholder bare 1% fett neste gang, kan du istedet for slenge den rett ned i handlekurven, tenke etter hva det er den egentlig inneholder. Jo, det er nemlig bare to andre valg, fett og proteiner. Matvarer som har ett hyt proteinniv er som regel ikke merket slik, s da gjenstr det jo bare karbohydrater! Mlet med dette innlegget er ikke f deg til styre unna noen av energikildene, men bli mer bevisst p hva maten du spiser bestr av, og hvordan den er sammensatt. Kroppen vr trenger alle nringsstoffene for prestere optimalt, og det er opp til deg spise det som anbefales innenfor hvert nringsstoff.

 

- Isa ☆

#trening #treningsblogg #blogg #mars #helse #mat #kosthold

  • 19.03.2017, 10:55

BALI BOWLS


Da jeg bodde i Bali ble det solgt smoothie-bowls p hvert eneste hushjrne. De var mulige f tak i i alle mulige farger og fasonger, og var utrolig forfriskende i de 35 varmegradene. Jeg ble helt avhengig, og tok med meg noen kokosntt-skler hjem til Norge, slik at jeg kunne lage akkurat det samme hjemme.

Smoothie-bowls er en kjempe god mte f i seg frukt og grnt p. Fr du i deg en smoothie-bowl om dagen har du dekket anbefalingene til hvor mye grnnsaker, frukt og br man skal spise hver dag, s da gjelder det kjpe inn s mye frukt og grnt du bare klarer, og kjre alt sammen ned i blenderen. Jeg er ikke s glad i spinat, eller ting som er grnt i utgangspunktet, men ettersom ingefren har en s markant smak, smaker man ikke spinaten i det hele tatt.

Oppskriften finner du nedenfor.






- Isa ☆

FysioIsa

Trenings- og reiseglad jente, der bloggen min stort sett handler om dette. Studerer for tiden fysioterapi i Oslo, og har mange gode tips til riktig og effektiv fysisk og mental trening. Jeg er p jakt etter gyale og utfordrende treningsmter, som alle kan utfre. Kontakt: fysioisa@gmail.com

Search

Bloggdesign

hits