• 17.04.2017, 12:24

GULT ER KULT


Ja, da var påsken over for i år også. Jeg har slitt med jet-lag helt siden jeg kom fra New York, og har egentlig ikke gjort noe særlig mer spennende enn å jobbe og sove. Ett par treningsøkter har det blitt, men det værste jeg vet er å trene når jeg er trøtt, så da har treningen falt bort til fordel for dette. På lørdagen var jeg på harryhandel i Sverige, og fikk heldigvis fylt opp lagrene med Nocco, proteinbarer og proteinpudding, så nå er jeg veldig klar for å komme tilbake til trenings-rutinene igjen. Tough Viking Gøteborg er allerede på førstkommende lørdag!! Jeg vurderte lenge å droppe løpet ettersom jeg har problemer med ett kne, men etter mye fram og tilbake endte jeg opp med å booke transport og hotell. Jeg kommer nok ikke til å slå noen personlige rekorder, men selv om jeg muligens blir nødt til å gå store deler av løpet synes jeg det fortsatt er utrolig gøy å være med, og det gir motivasjonen min et ekstra boost, noe man trenger påfyll av i ny og ned. Også får man jo en veldig kul medalje slengt rundt halsen når man har kommet i mål.

Siden det fortsatt er påske fant jeg ut at jeg trengte en god og gul frokost i dag, og da ble det en gul smoothie med en gul Nocco ved siden av. Denne smoothien er ganske enkel å lage siden den inneholder så få kalorier, og i tillegg er den ganske rik på proteiner:

Gul Påskesmoothie:

- Banan

- Fryst mango

- En hel Skyr

- Vann

- Toppes med nøtter, havregryn, banan og kiwi


- Den ultimate påskefrokosten  -

 

- Isa ☆

#trening #treningsblogg #blogg #mars #helse

  • 05.04.2017, 04:50

COOKIE DOUGH TIL FROKOST


For en måned siden kom jeg over en nylig åpnet butikk i New York som solgte cookie dough i scoops! Dette måtte jeg prøve ut tenkte jeg. Gleden ble ikke akkurat større da jeg fant ut at folk hadde stått 3 (ja, TRE) hele timer i kø for å få smakt denne cookie doughen. Men dette måtte jo prøves ut, så vi dro dit i dag morges i håp om at køen ikke var like lang da. Hvor mange er det som spiser kakedeig til frokost liksom? Været var ikke helt på topp, så heldigvis måtte vi bare vente i 10 minutter for å smake denne etterlengtede kakedeigen. Vi tok to scoops, en med Salty Caramel og en med Confetti. De første bitene var utrolig gode, men etter ett par biter var jeg mett, og etter ett par til, kvalm. Det er ikke akkurat hver dag jeg spiser søtsaker til frokost, men må man så må man. Vi ble også intervjuet av noen om hvor supert det var at det har kommet en cookie dough butikk!









 

- Isa ☆

 

  • 22.03.2017, 13:09

HAR DU TENKT OVER HVA DU EGENTLIG SPISER?


Å prøve å spise sunt er ingen lett oppgave i dette landet vi bor i. Uansett hvor vi vender hodet er det fristelser rundt hvert eneste hjørne, og selvkontrollen man trenger for å holde seg unna, ja den er noe for seg selv. Blant alle produktene vi står ovenfor når vi skal handle, er det ikke lett å vite hvilket som er mest optimalt for akkurat deg. Da hender det at man velger de varene som er merket med for eksempel "kun 1% fett", eller "ingen karbohydrater". "Så bra" har du kanskje tenkt, da er det jo ikke så farlig om jeg spiser dette. Men, det er jo mat, og noe må det da inneholde. Så hva består egentlig maten vi spiser av?

Det er tre hoved-næringsstoffer i maten vi spiser, og det er fett, karbohydrater og proteiner. Vitaminer og mineraler er også næringsstoffer, men ettersom de utgjør såpass små mengder dropper jeg å ta det med i dette innlegget. Alkohol tilfører også kroppen energi, men ettersom det ikke er ett næringsstoff, får jeg ta det i ett annet innlegg.

Karbohydrater er kroppens raskeste kilde til energi. Musklene trenger det for å trekke seg sammen og generere kraft, og hjernen kan kun bruke karbohydrater som energikilde, så det er viktig at dette finnes i blodet til enhver tid. Matvarer som er rike på karbohydrater er frukt, grønnsaker og grove kornprodukter, og det anbefales at karbohydratene utgjør så mye som 45-60% av det vi spiser, der sukker anbefales å ikke overskride 10%.

Fett er også en utrolig viktig energikilde som kan lagres i kroppen vår, det isolerer veldig bra, og gir maten vår mye smak. Gode fettkilder er meieriprodukter, kjøttprodukter og margarin, og det anbefales at kosten består av 25-30% fett.

Proteiner brukes først og fremst som byggestener i kroppen, og kan under ugunstige forhold benyttes som energi. De brytes kontinuerlig ned og kan ikke lagres, slik at det er viktig at vi får de tilført gjennom kosten. Proteinrike matvarer er kjøtt, kornvarer og meieriprodukter, og det anbefales at proteinene utgjør 10-20% av kosten.

Maten vi spiser inneholder altså fett, karbohydrater eller proteiner, men oftest en kombinasjon av disse. Så når du ser en matvare som inneholder bare 1% fett neste gang, kan du istedet for å slenge den rett ned i handlekurven, tenke etter hva det er den egentlig inneholder. Jo, det er nemlig bare to andre valg, fett og proteiner. Matvarer som har ett høyt proteinnivå er som regel ikke merket slik, så da gjenstår det jo bare karbohydrater! Målet med dette innlegget er ikke å få deg til å styre unna noen av energikildene, men å bli mer bevisst på hva maten du spiser består av, og hvordan den er sammensatt. Kroppen vår trenger alle næringsstoffene for å prestere optimalt, og det er opp til deg å spise det som anbefales innenfor hvert næringsstoff.

 

- Isa ☆

#trening #treningsblogg #blogg #mars #helse #mat #kosthold

  • 19.03.2017, 10:55

BALI BOWLS


Da jeg bodde i Bali ble det solgt smoothie-bowls på hvert eneste hushjørne. De var mulige å få tak i i alle mulige farger og fasonger, og var utrolig forfriskende i de 35 varmegradene. Jeg ble helt avhengig, og tok med meg noen kokosnøtt-skåler hjem til Norge, slik at jeg kunne lage akkurat det samme hjemme.

Smoothie-bowls er en kjempe god måte å få i seg frukt og grønt på. Får du i deg en smoothie-bowl om dagen har du dekket anbefalingene til hvor mye grønnsaker, frukt og bær man skal spise hver dag, så da gjelder det å kjøpe inn så mye frukt og grønt du bare klarer, og kjøre alt sammen ned i blenderen. Jeg er ikke så glad i spinat, eller ting som er grønt i utgangspunktet, men ettersom ingefæren har en så markant smak, smaker man ikke spinaten i det hele tatt.

Oppskriften finner du nedenfor.






- Isa ☆

FysioIsa

Trenings- og reiseglad jente, der bloggen min stort sett handler om dette. Studerer for tiden fysioterapi i Oslo, og har mange gode tips til riktig og effektiv fysisk og mental trening. Jeg er på jakt etter gøyale og utfordrende treningsmåter, som alle kan utføre. Kontakt: fysioisa@gmail.com

Search

Bloggdesign

hits