• 24.03.2017, 17:23

TRENINGSTIPS: 10x10


Da jeg var i Bali lrte vi utrolig mange forskjellige mter man kan trene styrke p, der 10x10 var en av dem. Det er en velse der du tar 10 sett med 10 repetisjoner, og det er visst en veldig effektiv mte bygge muskler p, s det hres jo bare helt perfekt ut. Ett annet ord p denne velsen er "German Volume Training", s det ligger jo litt i ordet at hvis du trener dette, s vil du ke muskelmasse. Jeg, som de fleste andre, er ute etter effektive mter man kan bygge rumpe og lr p, s jeg har lenge vurdert teste ut metoden for se om den faktisk funker, og hvordan jeg synes den er gjennomfre. I dag var dagen jeg bestemte meg for teste 10x10 p, og marklft ble velsen.



Mlet med 10x10 er aktivere absolutt alle muskelfibrene som inngr i velsen og slite de helt ut, slik at de bygger seg opp igjen til bli strre under restitusjonen. Man kan selvflgelig ikke trene med alt for tunge vekter, for da vil du ikke klare gjennomfre alle settene. Jeg leste ett sted at det var en som anbefalte ta en vekt der du klarer ta 15-20 reps etter hverandre, s du m ikke vre for overambisis nr du legger p, for det blir tungt til slutt uansett. Med 1 minutts pause mellom settene, skal du da klare gjennomfre alle 10. 10x10 kan gjennomfres p alle velsene i programmet ditt, og hvis du trener med riktig motstand skal man visst merke resultater etter bare noen f kter. P slutten der kommer du ogs ganske hyt opp i puls, slik at velsen er bra for fettforbrenning i tillegg.

velsen var som jeg trodde, utrolig tung nr jeg kom meg over de fire frste settene. De siste repetisjonene p hvert sett ble vanskeligere og vanskeligere, jo flere sett jeg klarte, og det begynte riste ordentlig i bena. Men, jeg gir aldri opp, s selv om de to siste settene gikk ufattelig treigt, kom jeg meg i ml til slutt! Bena brant som bare det, men da vet jeg at jeg har trent skikkelig, og hvis jeg fortsetter med dette, kommer resultatene fortere enn jeg aner!

Det beste med hele velsen er jo at siden man trener p s lave vekter, s er skadeomfanget ganske s lite! Selv nybegynnere kan gjennomfre dette, og det er jo supert, for da fr man jo de resultatene man i utgangspunktet begynner trene for, ganske s raskt. Forhpentligvis klarer man ogs opprettholde motivasjonen i lengere tid, og f inn gode vaner p denne tiden.

 

 

- Isa ☆

#trening #treningsblogg #blogg #mars #helse

Pernille

24.03.2017 kl. 17:53
S fine tips du kommer med :) nsker deg en fin kveld!

FysioIsa

24.03.2017 kl. 18:08
Pernille: S bra du liker de! Ha en fin kveld du ogs! :)

Iselin Rene

27.03.2017 kl. 16:45
Takk for tips :)
FysioIsa

Trenings- og reiseglad jente, der bloggen min stort sett handler om dette. Studerer for tiden fysioterapi i Oslo, og har mange gode tips til riktig og effektiv fysisk og mental trening. Jeg er p jakt etter gyale og utfordrende treningsmter, som alle kan utfre. Kontakt: fysioisa@gmail.com

Search

Bloggdesign

hits