• 24.03.2017, 17:23

TRENINGSTIPS: 10x10


Da jeg var i Bali lærte vi utrolig mange forskjellige måter man kan trene styrke på, der 10x10 var en av dem. Det er en øvelse der du tar 10 sett med 10 repetisjoner, og det er visst en veldig effektiv måte å bygge muskler på, så det høres jo bare helt perfekt ut. Ett annet ord på denne øvelsen er "German Volume Training", så det ligger jo litt i ordet at hvis du trener dette, så vil du øke muskelmasse. Jeg, som de fleste andre, er ute etter effektive måter man kan bygge rumpe og lår på, så jeg har lenge vurdert å teste ut metoden for å se om den faktisk funker, og hvordan jeg synes den er å gjennomføre. I dag var dagen jeg bestemte meg for å teste 10x10 på, og markløft ble øvelsen.



Målet med 10x10 er å aktivere absolutt alle muskelfibrene som inngår i øvelsen og slite de helt ut, slik at de bygger seg opp igjen til å bli større under restitusjonen. Man kan selvfølgelig ikke trene med alt for tunge vekter, for da vil du ikke klare å gjennomføre alle settene. Jeg leste ett sted at det var en som anbefalte å ta en vekt der du klarer å ta 15-20 reps etter hverandre, så du må ikke være for overambisiøs når du legger på, for det blir tungt til slutt uansett. Med 1 minutts pause mellom settene, skal du da klare å gjennomføre alle 10. 10x10 kan gjennomføres på alle øvelsene i programmet ditt, og hvis du trener med riktig motstand skal man visst merke resultater etter bare noen få økter. På slutten der kommer du også ganske høyt opp i puls, slik at øvelsen er bra for fettforbrenning i tillegg.

Øvelsen var som jeg trodde, utrolig tung når jeg kom meg over de fire første settene. De siste repetisjonene på hvert sett ble vanskeligere og vanskeligere, jo flere sett jeg klarte, og det begynte å riste ordentlig i bena. Men, jeg gir aldri opp, så selv om de to siste settene gikk ufattelig treigt, kom jeg meg i mål til slutt! Bena brant som bare det, men da vet jeg at jeg har trent skikkelig, og hvis jeg fortsetter med dette, kommer resultatene fortere enn jeg aner!

Det beste med hele øvelsen er jo at siden man trener på så lave vekter, så er skadeomfanget ganske så lite! Selv nybegynnere kan gjennomføre dette, og det er jo supert, for da får man jo de resultatene man i utgangspunktet begynner å trene for, ganske så raskt. Forhåpentligvis klarer man også å opprettholde motivasjonen i lengere tid, og få inn gode vaner på denne tiden.

 

 

- Isa ☆

#trening #treningsblogg #blogg #mars #helse

Pernille

24.03.2017 kl. 17:53
Så fine tips du kommer med :) Ønsker deg en fin kveld!

FysioIsa

24.03.2017 kl. 18:08
Pernille: Så bra du liker de! Ha en fin kveld du også! :)

Iselin Renée

27.03.2017 kl. 16:45
Takk for tips :)
FysioIsa

Trenings- og reiseglad jente, der bloggen min stort sett handler om dette. Studerer for tiden fysioterapi i Oslo, og har mange gode tips til riktig og effektiv fysisk og mental trening. Jeg er på jakt etter gøyale og utfordrende treningsmåter, som alle kan utføre. Kontakt: fysioisa@gmail.com

Search

Bloggdesign

hits