• 22.03.2017, 13:09

HAR DU TENKT OVER HVA DU EGENTLIG SPISER?


Å prøve å spise sunt er ingen lett oppgave i dette landet vi bor i. Uansett hvor vi vender hodet er det fristelser rundt hvert eneste hjørne, og selvkontrollen man trenger for å holde seg unna, ja den er noe for seg selv. Blant alle produktene vi står ovenfor når vi skal handle, er det ikke lett å vite hvilket som er mest optimalt for akkurat deg. Da hender det at man velger de varene som er merket med for eksempel "kun 1% fett", eller "ingen karbohydrater". "Så bra" har du kanskje tenkt, da er det jo ikke så farlig om jeg spiser dette. Men, det er jo mat, og noe må det da inneholde. Så hva består egentlig maten vi spiser av?

Det er tre hoved-næringsstoffer i maten vi spiser, og det er fett, karbohydrater og proteiner. Vitaminer og mineraler er også næringsstoffer, men ettersom de utgjør såpass små mengder dropper jeg å ta det med i dette innlegget. Alkohol tilfører også kroppen energi, men ettersom det ikke er ett næringsstoff, får jeg ta det i ett annet innlegg.

Karbohydrater er kroppens raskeste kilde til energi. Musklene trenger det for å trekke seg sammen og generere kraft, og hjernen kan kun bruke karbohydrater som energikilde, så det er viktig at dette finnes i blodet til enhver tid. Matvarer som er rike på karbohydrater er frukt, grønnsaker og grove kornprodukter, og det anbefales at karbohydratene utgjør så mye som 45-60% av det vi spiser, der sukker anbefales å ikke overskride 10%.

Fett er også en utrolig viktig energikilde som kan lagres i kroppen vår, det isolerer veldig bra, og gir maten vår mye smak. Gode fettkilder er meieriprodukter, kjøttprodukter og margarin, og det anbefales at kosten består av 25-30% fett.

Proteiner brukes først og fremst som byggestener i kroppen, og kan under ugunstige forhold benyttes som energi. De brytes kontinuerlig ned og kan ikke lagres, slik at det er viktig at vi får de tilført gjennom kosten. Proteinrike matvarer er kjøtt, kornvarer og meieriprodukter, og det anbefales at proteinene utgjør 10-20% av kosten.

Maten vi spiser inneholder altså fett, karbohydrater eller proteiner, men oftest en kombinasjon av disse. Så når du ser en matvare som inneholder bare 1% fett neste gang, kan du istedet for å slenge den rett ned i handlekurven, tenke etter hva det er den egentlig inneholder. Jo, det er nemlig bare to andre valg, fett og proteiner. Matvarer som har ett høyt proteinnivå er som regel ikke merket slik, så da gjenstår det jo bare karbohydrater! Målet med dette innlegget er ikke å få deg til å styre unna noen av energikildene, men å bli mer bevisst på hva maten du spiser består av, og hvordan den er sammensatt. Kroppen vår trenger alle næringsstoffene for å prestere optimalt, og det er opp til deg å spise det som anbefales innenfor hvert næringsstoff.

 

- Isa ☆

#trening #treningsblogg #blogg #mars #helse #mat #kosthold

Gina Elena

22.03.2017 kl. 17:25
Nam, så godt ut! :)

FysioIsa

22.03.2017 kl. 20:15
Gina Elena: Det var veldig godt! :)

Henriette

23.03.2017 kl. 01:55
Supert innlegg Isabelle! Er så viktig å være bevist over hva man tilfører kroppen. Uten god og næringsrik mat blir kroppen fort i dårligere stand enn nødvendig! :D

FysioIsa

23.03.2017 kl. 19:10
Henriette: Helt enig! :D
FysioIsa

Trenings- og reiseglad jente, der bloggen min stort sett handler om dette. Studerer for tiden fysioterapi i Oslo, og har mange gode tips til riktig og effektiv fysisk og mental trening. Jeg er på jakt etter gøyale og utfordrende treningsmåter, som alle kan utføre. Kontakt: fysioisa@gmail.com

Search

Bloggdesign

hits