• 20.03.2017, 17:27

TYE UT ETTER TRENING?


Du er kanskje vant med tye ut musklene dine etter trening i hp om at stlheten dagen derp reduseres. Dette var noe vi lrte at vi trengte i gymmen p barneskolen, og hver eneste gang jeg har vrt p en gruppetime p treningsstudio, blir jeg anbefalt gjre det samme. Har dette egentlig noen hensikt, eller er dette noe vi bare gjr fordi "alle sier det"?

Nr du trener bryter du ned musklene dine, og de krever restitusjon for bygge seg opp igjen og bli strre. Tyer du derimot ut rett etter trening, vil det slite enda mer p musklene, slik at du vil bli enda mer stl, og de vil trenge enda lenger tid p restituere. Tyer du altfor hardt kan du i tillegg risikere permanente arrdannelser og rupturer i muskulaturen, s dette er noe vi br styre unna p det sterkeste. Det er derfor ingen logikk i at man br tye ut etter trening, og studier rundt dette viser alts at tying gir veldig liten eller ingen effekt p redusere stlbarheten dagen derp. Har du gjort dette i alle r, og fortsatt fler at kroppen din har behov for en liten strekk, kan du sikkert fortsette med dette, men dersom du har lyst til droppe tyinga kan du fint gjre det.

Tying har alts ingen bevisst effekt p stlbarheten etter trening, men det betyr heller ikke at vi br kutte ut tyinga helt. Nr vi tyer gjr vi senene i kroppen vr mer elastiske slik at vi blir mer bevegelige, noe som er skadeforebyggende, og det gir deg muligheten til for eksempel knytte skolissene dine uten problemer. nsker du bli mykere og f ett strre leddutslag br du heller legge inn noen tyingsdager i programmet ditt, istedet for ta det rett etter en hard treningskt. Trener du p splitt-program kan du fint tye ut i den delen av kroppen som du ikke har trent den dagen. Er mlet ditt bli mykere og mer bevegelig br du tye hver muskelgruppe i 30 sekunder, 3-6 ganger.





- Isa ☆

#trening #treningsblogg #blogg #mars #helse

Hndballgutt

20.03.2017 kl. 17:35
Hei. Vil du vre med i nadderud arena etter jobb p onsdag, spille hndball?? Du m ha p deg hndballklr og knebeskyttere p knrne. Du m ha hret i fletter. Du m ha med deg hndballbag med utstyr. Jeg tar med hndballer. Tar du utfordringen?

FysioIsa

20.03.2017 kl. 18:23
Hndballgutt: Hehe, den var lur du!

workitwinit

20.03.2017 kl. 18:38
Greit vite! :-)

FysioIsa

20.03.2017 kl. 19:02
workitwinit: Ja, ikke sant :)

Hndballgutt

20.03.2017 kl. 18:41
Hei. Hva sier du? Tar du utfordringen om vre med og spille hndball i nadderud arena etter jobb p onsdag?? Kan du pakke hndballbagen n? Husk ha p deg hndballklr og knebeskyttere p knrne. Husk ha hret i fletter.

FysioIsa

20.03.2017 kl. 19:01
Hndballgutt: Ellers takk!

prosjektvekttap

20.03.2017 kl. 19:55
For et praktisk innlegg! Dette liker jeg, du har n ftt deg en fast leser! :-D

FysioIsa

21.03.2017 kl. 17:05
prosjektvekttap: Det sier jeg tusen hjertelig takk for! :D

Cathrine Engebret

20.03.2017 kl. 21:33
Hei! S fint og informativt. Tar det med meg p min vei mot New York Marathon :-)

FysioIsa

21.03.2017 kl. 17:06
Cathrine Engebret: Supert, lykke til med treningen! :)

Irene

20.03.2017 kl. 21:43
Jeg tyer s og si alltid ut etter trening :)

Jeg er blitt flinkere enn jeg var :)

FysioIsa

21.03.2017 kl. 17:06
Irene: Da fr du fortsette med det! :)

spisogspar

20.03.2017 kl. 22:06
Ja dette var nytt for meg, takk for info :))

FysioIsa

21.03.2017 kl. 17:06
spisogspar: Vrsgod! :)
FysioIsa

Trenings- og reiseglad jente, der bloggen min stort sett handler om dette. Studerer for tiden fysioterapi i Oslo, og har mange gode tips til riktig og effektiv fysisk og mental trening. Jeg er p jakt etter gyale og utfordrende treningsmter, som alle kan utfre. Kontakt: fysioisa@gmail.com

Search

Bloggdesign

hits