• 20.03.2017, 17:27

TØYE UT ETTER TRENING?


Du er kanskje vant med å tøye ut musklene dine etter trening i håp om at stølheten dagen derpå reduseres. Dette var noe vi lærte at vi trengte i gymmen på barneskolen, og hver eneste gang jeg har vært på en gruppetime på treningsstudio, blir jeg anbefalt å gjøre det samme. Har dette egentlig noen hensikt, eller er dette noe vi bare gjør fordi "alle sier det"?

Når du trener bryter du ned musklene dine, og de krever restitusjon for å bygge seg opp igjen og bli større. Tøyer du derimot ut rett etter trening, vil det slite enda mer på musklene, slik at du vil bli enda mer støl, og de vil trenge enda lenger tid på å restituere. Tøyer du altfor hardt kan du i tillegg risikere permanente arrdannelser og rupturer i muskulaturen, så dette er noe vi bør styre unna på det sterkeste. Det er derfor ingen logikk i at man bør tøye ut etter trening, og studier rundt dette viser altså at tøying gir veldig liten eller ingen effekt på å redusere stølbarheten dagen derpå. Har du gjort dette i alle år, og fortsatt føler at kroppen din har behov for en liten strekk, kan du sikkert fortsette med dette, men dersom du har lyst til å droppe tøyinga kan du fint gjøre det.

Tøying har altså ingen bevisst effekt på stølbarheten etter trening, men det betyr heller ikke at vi bør kutte ut tøyinga helt. Når vi tøyer gjør vi senene i kroppen vår mer elastiske slik at vi blir mer bevegelige, noe som er skadeforebyggende, og det gir deg muligheten til å for eksempel knytte skolissene dine uten problemer. Ønsker du å bli mykere og få ett større leddutslag bør du heller legge inn noen tøyingsdager i programmet ditt, istedet for å ta det rett etter en hard treningsøkt. Trener du på splitt-program kan du fint tøye ut i den delen av kroppen som du ikke har trent den dagen. Er målet ditt å bli mykere og mer bevegelig bør du tøye hver muskelgruppe i 30 sekunder, 3-6 ganger.





- Isa ☆

#trening #treningsblogg #blogg #mars #helse

Håndballgutt

20.03.2017 kl. 17:35
Hei. Vil du være med i nadderud arena etter jobb på onsdag, å spille håndball?? Du må ha på deg håndballklær og knebeskyttere på knærne. Du må ha håret i fletter. Du må ha med deg håndballbag med utstyr. Jeg tar med håndballer. Tar du utfordringen?

FysioIsa

20.03.2017 kl. 18:23
Håndballgutt: Hehe, den var lur du!

workitwinit

20.03.2017 kl. 18:38
Greit å vite! :-)

FysioIsa

20.03.2017 kl. 19:02
workitwinit: Ja, ikke sant :)

Håndballgutt

20.03.2017 kl. 18:41
Hei. Hva sier du? Tar du utfordringen om å være med og spille håndball i nadderud arena etter jobb på onsdag?? Kan du pakke håndballbagen nå? Husk å ha på deg håndballklær og knebeskyttere på knærne. Husk å ha håret i fletter.

FysioIsa

20.03.2017 kl. 19:01
Håndballgutt: Ellers takk!

prosjektvekttap

20.03.2017 kl. 19:55
For et praktisk innlegg! Dette liker jeg, du har nå fått deg en fast leser! :-D

FysioIsa

21.03.2017 kl. 17:05
prosjektvekttap: Det sier jeg tusen hjertelig takk for! :D

Cathrine Engebret

20.03.2017 kl. 21:33
Hei! Så fint og informativt. Tar det med meg på min vei mot New York Marathon :-)

FysioIsa

21.03.2017 kl. 17:06
Cathrine Engebret: Supert, lykke til med treningen! :)

Irene

20.03.2017 kl. 21:43
Jeg tøyer så og si alltid ut etter trening :)

Jeg er blitt flinkere enn jeg var :)

FysioIsa

21.03.2017 kl. 17:06
Irene: Da får du fortsette med det! :)

spisogspar

20.03.2017 kl. 22:06
Ja dette var nytt for meg, takk for info :))

FysioIsa

21.03.2017 kl. 17:06
spisogspar: Værsågod! :)
FysioIsa

Trenings- og reiseglad jente, der bloggen min stort sett handler om dette. Studerer for tiden fysioterapi i Oslo, og har mange gode tips til riktig og effektiv fysisk og mental trening. Jeg er på jakt etter gøyale og utfordrende treningsmåter, som alle kan utføre. Kontakt: fysioisa@gmail.com

Search

Bloggdesign

hits