• 19.03.2017, 17:52

HVILKEN MUSKELTYPE HAR DU?


En skjelettmuskel er bygget opp av muskelfibre og bindevev. Den springer ut fra ett punkt på kroppen, og fester seg på ett annet, og det er disse musklene som gjør at vi har evnen til å bevege alle leddene våre. Alle musklene består av fibre, og vi deler disse muskelfibrene inn i tre forskjellige typer; type 1, type 2a og type 2x. Type 1 er en langsom og utholdende muskelfibertype, type 2a er raskere og ikke like utholdende som type 1, mens type 2x er veldig raske og veldig lite utholdende. Vi har disse tre fibrene i alle musklene våre, men fordelingen av de varierer fra muskel til muskel, og person til person. Tidligere studier har vist at du er født med en gitt fordeling, og at det er noe som ikke går an å endre, mens senere studier viser at det går an å forandre sammensetningen til en viss grad.

Hver eneste gang jeg har begynt på ett styrketreningsprogram har det tatt meg rundt to uker før jeg har mistet motivasjonen helt. Jeg får nesten ingen progresjon i starten, og det er utrolig frustrerende og demotiverende, for vi vil jo alle at slike ting skal oppnås over natten. Jeg har derimot alltid gjort det bra i utholdende øvelser, kroppen min klarer å vare utrolig lenge dersom jeg trener med en ikke så alt for høy belastning. Da jeg innså dette, at jeg har overslag av type 1-fibre, fikk jeg plutselig ett helt nytt syn på styrketrening. Jeg har jo ikke fått noe progresjon i starten fordi jeg har overvekt av de utholdne muskelfibrene, og tydeligvis veldig få av de andre. Da jeg bestemte meg for å endre dette og bryte ut av den magiske 2-ukers forbannelsen, var det plutselig ikke like vanskelig lenger, fordi jeg visste at dersom jeg bare holder ut, vil jeg få resultatene jeg ønsker til slutt. Det vil bare ta litt lenger tid å komme i gang, men så lenge jeg kommer over kneika vil jeg få like stor progresjon som alle de andre som trener styrke.

Jeg har alltid trodd at jeg bare var født svak, og at dette var noe jeg ikke kunne gjøre noe med, men sånn er det ikke lenger! Når du kjenner din egen kropp, og er klar over dine styrker og svakheter, er det så utrolig mye mer motiverende å trene, og jeg begynner faktisk å like styrketrening!



 

- Isa ☆

#trening #treningsblogg #blogg #mars #helse

Mamma For Andre Gang

19.03.2017 kl. 20:24
Inspirerende innlegg! :-)

FysioIsa

19.03.2017 kl. 20:27
Mamma For Andre Gang: Tusen takk for det! :)
FysioIsa

Trenings- og reiseglad jente, der bloggen min stort sett handler om dette. Studerer for tiden fysioterapi i Oslo, og har mange gode tips til riktig og effektiv fysisk og mental trening. Jeg er på jakt etter gøyale og utfordrende treningsmåter, som alle kan utføre.

Search

Bloggdesign

hits