• 19.03.2017, 17:52

HVILKEN MUSKELTYPE HAR DU?


En skjelettmuskel er bygget opp av muskelfibre og bindevev. Den springer ut fra ett punkt p kroppen, og fester seg p ett annet, og det er disse musklene som gjr at vi har evnen til bevege alle leddene vre. Alle musklene bestr av fibre, og vi deler disse muskelfibrene inn i tre forskjellige typer; type 1, type 2a og type 2x. Type 1 er en langsom og utholdende muskelfibertype, type 2a er raskere og ikke like utholdende som type 1, mens type 2x er veldig raske og veldig lite utholdende. Vi har disse tre fibrene i alle musklene vre, men fordelingen av de varierer fra muskel til muskel, og person til person. Tidligere studier har vist at du er fdt med en gitt fordeling, og at det er noe som ikke gr an endre, mens senere studier viser at det gr an forandre sammensetningen til en viss grad.

Hver eneste gang jeg har begynt p ett styrketreningsprogram har det tatt meg rundt to uker fr jeg har mistet motivasjonen helt. Jeg fr nesten ingen progresjon i starten, og det er utrolig frustrerende og demotiverende, for vi vil jo alle at slike ting skal oppns over natten. Jeg har derimot alltid gjort det bra i utholdende velser, kroppen min klarer vare utrolig lenge dersom jeg trener med en ikke s alt for hy belastning. Da jeg inns dette, at jeg har overslag av type 1-fibre, fikk jeg plutselig ett helt nytt syn p styrketrening. Jeg har jo ikke ftt noe progresjon i starten fordi jeg har overvekt av de utholdne muskelfibrene, og tydeligvis veldig f av de andre. Da jeg bestemte meg for endre dette og bryte ut av den magiske 2-ukers forbannelsen, var det plutselig ikke like vanskelig lenger, fordi jeg visste at dersom jeg bare holder ut, vil jeg f resultatene jeg nsker til slutt. Det vil bare ta litt lenger tid komme i gang, men s lenge jeg kommer over kneika vil jeg f like stor progresjon som alle de andre som trener styrke.

Jeg har alltid trodd at jeg bare var fdt svak, og at dette var noe jeg ikke kunne gjre noe med, men snn er det ikke lenger! Nr du kjenner din egen kropp, og er klar over dine styrker og svakheter, er det s utrolig mye mer motiverende trene, og jeg begynner faktisk like styrketrening!



 

- Isa ☆

#trening #treningsblogg #blogg #mars #helse

Mamma For Andre Gang

19.03.2017 kl. 20:24
Inspirerende innlegg! :-)

FysioIsa

19.03.2017 kl. 20:27
Mamma For Andre Gang: Tusen takk for det! :)
FysioIsa

Trenings- og reiseglad jente, der bloggen min stort sett handler om dette. Studerer for tiden fysioterapi i Oslo, og har mange gode tips til riktig og effektiv fysisk og mental trening. Jeg er p jakt etter gyale og utfordrende treningsmter, som alle kan utfre.

Search

Bloggdesign

hits