• 16.03.2017, 19:04

MINE TRENINGSMÅL I 2017


Det har lenge vært populært å melde seg på løp i forskjellige distanser; 3 km, 10 km, halvmaraton og maraton. I de siste årene har det vokst fram såkalte hinderbaneløp, eller 'obstacle course races' som det heter på godt engelsk. Det er en mye større begivenhet i USA og Sverige, men for noen år siden kom det heldigvis til Norge. Jeg fikk øynene opp for dette i fjor, og meldte meg på tre løp; Tough Viking Oslo, Toughest Oslo og Toughest Gøteborg. Toughest er en veldig teknisk løype, så dersom du skal gjennom alle de vanskeligste hindrene bør du ha øvd en del på disse på forhånd. I Tough Viking løper man gjennom ild og iskaldt vann, samtidig som hindrene er litt mindre tekniske enn Toughest. Løypene er stort sett enten 8 eller 10 km, men ikke bli lurt av hvor relativt "korte" de er. Hindrene er mer utmattende enn man tror, og dersom du feiler på hindrene må du løpe eller utføre "penalties" slik at løypa blir enda mer slitsom. Etter å ha blitt bitt av basillen meldte jeg meg på de samme i år igjen, også la jeg på Tough Viking i Gøteborg i tillegg.

I januar la jeg opp ett løpeprogram for å forbedre utholdenheten og virkelig slå alle mine rekorder fra fjoråret. Det viste seg fort at jeg hadde startet altfor hardt, og fikk mest sannsynlig det jeg tror er en belastningsskade i kneet. Det var utrolig demotiverende med tanke på alle planene jeg hadde lagt i år, men det var ikke så mye annet jeg kunne gjøre enn å avstå helt fra løping, så da var det på tide å sette seg nye mål.

Styrketrening i seg selv er noe jeg egentlig aldri har hatt sansen for, mest sannsynlig fordi jeg har mer utholdne muskelfibre som ikke klarer å løfte tungt i det hele tatt. Hver gang jeg har begynt på ett nytt styrkeprogram har jeg mistet motivasjonen helt, fordi det har gått så utrolig tregt i starten. Det som var annerledes denne gangen er at jeg er fullstendig klar over hvilke muskelfibre jeg har, og jeg vet at så fort jeg kom meg over kneika ville utviklingen gå raskere. Derfor var det bare å holde ut de første ukene til jeg begynte å se noen tegn til framskritt. Nå har jeg trent ett fullkropps-program tre ganger i uken i 6 uker, og jeg har økt hva jeg klarer å løfte på både ben og overkropp betydelig. Planen er å trene dette i 8 uker totalt, og deretter gå over til ett splitt-program, der jeg trener overkropp to ganger i uken, og ben to ganger i uken. Målene mine er derfor å bli sterkere i hele kroppen, og siden sommersesongen er rett rundt hjørnet, går jeg for SK17 i tillegg. Jeg håper også at kneet mitt blir bedre etterhvert, slik at jeg kan starte med løping igjen, men planen er uansett å gjennomføre hinderbaneløpene jeg har meldt meg på, og slå fjorårets "rekord", uansett om det bare er med noen sekunder.





Jeg vil anbefale absolutt alle å melde seg på ett slik løp for å teste det ut, uansett om du er i god form eller ikke. Da har du ett mål å trene til, og det er utrolig gøy å presse seg selv gjennom løypa, og å komme i mål og få medaljen rundt halsen. En slik mestringsfølelse er det sjelden jeg har kjent på, og det gir meg motivasjon til å fortsette å trene for å slå meg selv igjen og igjen.

Hva er dine treningsmål i 2017? ♥

 

- Isa ☆

Elsklinn

16.03.2017 kl. 20:15
Synd du fikk belastningsskade i kneet, håper det hjelper med styrketreningen og at du når de målene du har satt deg! :-)

Jeg er helt motsatt av deg, trives best med styrke enn løping, kardio og kondisjonstrening, men jeg gjør det likevel for å få ned fettprosenten og forbedre utholdenheten min.

Mitt treningsmål for 2017 er å styrke kjernemusklaturen på grunn av prolaps i korsrygg, som ble forårsaket av svangerskapet. Et annet mål er å gå ned i vekt og stramme opp kroppen generelt. Trener alle muskelgrupper men mer fokus på rygg, rumpe og mage. :-)

FysioIsa

16.03.2017 kl. 20:42
Elsklinn: Ja noen ganger må man gjøre det man ikke har så lyst til :) Blir litt ellipsemaskin på meg , det er ikke så belastende!

Det høres ut som noen bra mål, så det klarer du! :)

Cecilie

16.03.2017 kl. 20:41
Åå gleder meg til å løpe med deg i sommer ❤

FysioIsa

16.03.2017 kl. 20:53
Cecilie: Jeg også!! :D <3

Cathrine

16.03.2017 kl. 20:56
Så flink du er :)

FysioIsa

16.03.2017 kl. 20:59
Cathrine: Tusen takk for det! :D

Irene

16.03.2017 kl. 22:36
Det er å opprettholde trening 2 dager i uken så godt som mulig :)

Målet mitt er at jeg skal greie å forbedre meg på bodypump timene :)

FysioIsa

16.03.2017 kl. 22:40
Irene: Det høres ut som veldig overkommelige mål, så det er jeg sikker på at du greier! :)

Elena

16.03.2017 kl. 23:56
Lykke til mål! You can do it!

Mine mål er å bli mykere og mer avslappet i skuldre og nakke, og derfor er målet å delta på så mange yogatimer som mulig. Helst 2-3 ganger pr uke. Det gjør så godt for en stiv kropp. Hehe :)

<3

FysioIsa

16.03.2017 kl. 23:58
Elena: Mykere og mer avslappet er egentlig mitt mål også! Har egentlig utrolig mange fler mål når jeg tenker over det, men en (eller to) ting om gangen! :)

Lykke til videre med treningen! :D

Kjersti

17.03.2017 kl. 14:53
Så flink du er!

Mitt mål er rett og slett å gå tur hver dag :)

FysioIsa

17.03.2017 kl. 19:07
Kjersti: Så bra! Veldig deilig med turer! :)
FysioIsa

Trenings- og reiseglad jente, der bloggen min stort sett handler om dette. Studerer for tiden fysioterapi i Oslo, og har mange gode tips til riktig og effektiv fysisk og mental trening. Jeg er på jakt etter gøyale og utfordrende treningsmåter, som alle kan utføre.

Search

Bloggdesign

hits