• 14.03.2017, 17:48

GRUNNLEGGENDE TRENINGSPRINSIPPER


Det er mange som begynner å trene, og føler at de ikke helt oppnår resultatene de ønsket seg. I starten er det viktig å smøre seg med tålmodighet, og ha i bakhodet at ting tar tid. Det er lett å miste motivasjonen når ting ikke går som det skal, og i tillegg har man noen gode dager, og noen dårlige dager, men så lenge man klarer å se lyset i tunnelen og fokusere på målet, er det nok ingenting som kan stoppe deg. Følger du de grunnleggende treningsprinsippene jeg har ramset opp nedenfor vil andre kunne se resultatene på deg etter 4 uker, mens du selv kan se de etter 8 uker.

Kontinuitet - For å opprettholde den formen du har nå, er du nødt til å trene én gang i uken. Dersom du har lyst til at formen skal forbedre seg, er det magiske tallet tre. Har du lyst til å bli sterkere i kroppen, blir du nødt til å ha tre styrkeøkter i uken, og vil du bli raskere til å løpe eller løpe lengre, bør du ha tre løpeøkter i uka.

Progresjon - Det er viktig at du legger på motstand eller intensitet (eller en kombinasjon) for hver økt. Det trenger ikke være store forskjellen for hver gang, en repetisjon i knebøy eller 10 sekunder mer på mølla, har mye å si. Du blir ikke i bedre form dersom du trener akkurat det samme programmet hver økt, da opprettholder du bare den formen du allerede har.

Treningsmotstand - Skal du få resultater av treningen er det viktig at du trener med en motstand der du trener på det maksimale. Skal du trene tre sett med ti repetisjoner i hvert sett, skal du ikke kunne klare å ta en repetisjon til. Det samme med intervaller. Har du ett 4x4 intervall, skal du løpe disse fire intervallene så tungt at du ikke klarer ett helt intervall til.

Variasjon - For at kroppen ikke skal stagnere, og motivasjonen ikke skal falle på bunn, er det veldig greit å variere øvelsene du trener. Varier øvelser, antall sett, antall repetisjoner, rekkefølge osv.

Reversibilitet - Det tar ca. en uke fra du trente sist, til kroppen begynner å "miste" formen. Driver du med jojo-trening der du trener relativt mye i enkelte perioder, og lite i andre, kan jeg nesten garantere at du mister all progresjonen i periodene du ikke trener.

Spesifisitet - Vil du bli raskere på å løpe, bør du trene på å løpe. Det samme gjelder alt du har lyst til å bli bedre på. Skal du bli god i noe, bør du øve på den tingen, og begrense deg med andre ting du har lyst til å trene. I det lange løp er det nok mulig å få pose og sekk, men ikke i det kortsiktige.

Tilpasset trening - Det sier seg selv at dersom du er nybegynner bør du trene etter ett nybegynnerprogram, og er du erfaren bør du trene etter ett mer avansert program. Ett program som er tilpasset deg gjør at du har mindre skaderisiko og større framgang, 

Unngå skade - Merker du at du begynner å få smerter når du utfører treningsøvelsene, eller har smerter som du tror kan ha oppstått i forbindelse med trening, bør du avstå fra den aktuelle øvelsen til det blir bedre igjen. Trening skal ikke skape smerte, og jo mer du stresser området du har vondt i, jo større sannsynlighet har du for å utvikle belastningsskader og mer alvorlige skader, slik at du må avstå helt fra trening.

Følg meg gjerne for flere tips!

 

- Isa ☆

Cathrine

14.03.2017 kl. 19:20
Tusen takk for masse gode tips :)

FysioIsa

14.03.2017 kl. 21:31
Cathrine: Vær så god! :D
Supert innlegg! Akkurat det jeg trengte nå for å starte planlegging av treningsvåren! :D

Hvis man vil ha både god kondisjon og bli sterk, bør man da trene 3 av hver hver uke, eller trene maks fire (?) dager per uke feks? :) Formen er absolutt ikke på topp nå, etter en dårlig vinter på treningsfronten, og jeg blir veeeldig støl de første treningene etter et opphold (så støl at jeg bare kan glemme å trene de neste tre dagene) :P Men vil tilbake i god, fit form så raskt som mulig!

FysioIsa

15.03.2017 kl. 18:56
Hundelykke: Så bra! :D

Hvis du skal trene begge separat, så bør du trene 50/50. Husk å ikke starte for hardt i starten, så jeg ville nok gått for 2 styrkeøkter, og 2 løpeøkter ja. Men husk at du kan også kombinere de to treningsmetodene og trene crossfit/crosstrainings-økter.

Følg med på innleggene jeg poster, kommer mange tips etter hvert! Og lykke til! :D

Cecilie

15.03.2017 kl. 21:16
Takk for gode tips!

FysioIsa

15.03.2017 kl. 21:18
Cecilie: Vær så god :)
Tusen takk for svar og tips! :D

FysioIsa

16.03.2017 kl. 21:36
Hundelykke: Bare hyggelig :D
FysioIsa

Trenings- og reiseglad jente, der bloggen min stort sett handler om dette. Studerer for tiden fysioterapi i Oslo, og har mange gode tips til riktig og effektiv fysisk og mental trening.

Search

Bloggdesign

hits