• 14.03.2017, 17:48

GRUNNLEGGENDE TRENINGSPRINSIPPER


Det er mange som begynner trene, og fler at de ikke helt oppnr resultatene de nsket seg. I starten er det viktig smre seg med tlmodighet, og ha i bakhodet at ting tar tid. Det er lett miste motivasjonen nr ting ikke gr som det skal, og i tillegg har man noen gode dager, og noen drlige dager, men s lenge man klarer se lyset i tunnelen og fokusere p mlet, er det nok ingenting som kan stoppe deg. Flger du de grunnleggende treningsprinsippene jeg har ramset opp nedenfor vil andre kunne se resultatene p deg etter 4 uker, mens du selv kan se de etter 8 uker.

Kontinuitet - For opprettholde den formen du har n, er du ndt til trene n gang i uken. Dersom du har lyst til at formen skal forbedre seg, er det magiske tallet tre. Har du lyst til bli sterkere i kroppen, blir du ndt til ha tre styrkekter i uken, og vil du bli raskere til lpe eller lpe lengre, br du ha tre lpekter i uka.

Progresjon - Det er viktig at du legger p motstand eller intensitet (eller en kombinasjon) for hver kt. Det trenger ikke vre store forskjellen for hver gang, en repetisjon i kneby eller 10 sekunder mer p mlla, har mye si. Du blir ikke i bedre form dersom du trener akkurat det samme programmet hver kt, da opprettholder du bare den formen du allerede har.

Treningsmotstand - Skal du f resultater av treningen er det viktig at du trener med en motstand der du trener p det maksimale. Skal du trene tre sett med ti repetisjoner i hvert sett, skal du ikke kunne klare ta en repetisjon til. Det samme med intervaller. Har du ett 4x4 intervall, skal du lpe disse fire intervallene s tungt at du ikke klarer ett helt intervall til.

Variasjon - For at kroppen ikke skal stagnere, og motivasjonen ikke skal falle p bunn, er det veldig greit variere velsene du trener. Varier velser, antall sett, antall repetisjoner, rekkeflge osv.

Reversibilitet - Det tar ca. en uke fra du trente sist, til kroppen begynner "miste" formen. Driver du med jojo-trening der du trener relativt mye i enkelte perioder, og lite i andre, kan jeg nesten garantere at du mister all progresjonen i periodene du ikke trener.

Spesifisitet - Vil du bli raskere p lpe, br du trene p lpe. Det samme gjelder alt du har lyst til bli bedre p. Skal du bli god i noe, br du ve p den tingen, og begrense deg med andre ting du har lyst til trene. I det lange lp er det nok mulig f pose og sekk, men ikke i det kortsiktige.

Tilpasset trening - Det sier seg selv at dersom du er nybegynner br du trene etter ett nybegynnerprogram, og er du erfaren br du trene etter ett mer avansert program. Ett program som er tilpasset deg gjr at du har mindre skaderisiko og strre framgang, 

Unng skade - Merker du at du begynner f smerter nr du utfrer treningsvelsene, eller har smerter som du tror kan ha oppsttt i forbindelse med trening, br du avst fra den aktuelle velsen til det blir bedre igjen. Trening skal ikke skape smerte, og jo mer du stresser omrdet du har vondt i, jo strre sannsynlighet har du for utvikle belastningsskader og mer alvorlige skader, slik at du m avst helt fra trening.

Flg meg gjerne for flere tips!

 

- Isa ☆

Cathrine

14.03.2017 kl. 19:20
Tusen takk for masse gode tips :)

FysioIsa

14.03.2017 kl. 21:31
Cathrine: Vr s god! :D
Supert innlegg! Akkurat det jeg trengte n for starte planlegging av treningsvren! :D

Hvis man vil ha bde god kondisjon og bli sterk, br man da trene 3 av hver hver uke, eller trene maks fire (?) dager per uke feks? :) Formen er absolutt ikke p topp n, etter en drlig vinter p treningsfronten, og jeg blir veeeldig stl de frste treningene etter et opphold (s stl at jeg bare kan glemme trene de neste tre dagene) :P Men vil tilbake i god, fit form s raskt som mulig!

FysioIsa

15.03.2017 kl. 18:56
Hundelykke: S bra! :D

Hvis du skal trene begge separat, s br du trene 50/50. Husk ikke starte for hardt i starten, s jeg ville nok gtt for 2 styrkekter, og 2 lpekter ja. Men husk at du kan ogs kombinere de to treningsmetodene og trene crossfit/crosstrainings-kter.

Flg med p innleggene jeg poster, kommer mange tips etter hvert! Og lykke til! :D

Cecilie

15.03.2017 kl. 21:16
Takk for gode tips!

FysioIsa

15.03.2017 kl. 21:18
Cecilie: Vr s god :)
Tusen takk for svar og tips! :D

FysioIsa

16.03.2017 kl. 21:36
Hundelykke: Bare hyggelig :D
FysioIsa

Trenings- og reiseglad jente, der bloggen min stort sett handler om dette. Studerer for tiden fysioterapi i Oslo, og har mange gode tips til riktig og effektiv fysisk og mental trening.

Search

Bloggdesign

hits