• 12.03.2017, 19:52

6 gode grunner til å trene


Vi har alle hørt at det er bra å trene, men det er ikke like mange av oss som gjør det, og i hvert fall ikke mange av oss som trener fast. Men hvorfor er det egentlig bra å trene?

En gjennomsnittsperson begynner å miste muskelmasse fra h*n er 30 år på grunn av aldring, dersom man ikke gjør noe for å motvirke dette. Jo eldre man blir fører dette altså til at man generelt sett blir svakere i kroppen, man orker ikke gjøre dagligdagse ting lenger, og balansen blir svekket. Som følger av dette blir man benskjør, knoklene i kroppen blir mer porøse fordi de rett og slett ikke blir brukt, og dersom man faller har man veldig lett for å brekke noe. I tillegg vil en inaktiv livsstil og nedbrutt muskelmasse også føre med seg nedsatt stoffskifte som øker risikoen for blant annet overvekt og diabetes. Stoffskiftet er altså evnen kroppen har til å omdanne næringsstoffer til energi.

Vi har ingen garanti i livet som tilsier at vi skal leve til vi er 100 år, men dersom man faktisk lever så lenge, er det ingen grunn til å ikke ha ett så fullverdig liv som mulig. Det er mange faktorer man ikke kan påvirke, men en av de man kan påvirke er trening. Uansett hvor gammel du er eller hvilken livssituasjon du er i, er det aldri for sent å begynne å trene. Finn ett program som er tilpasset deg og din kropp, og bare kast deg ut i det! Nedenfor finner du de beste grunnene til å trene:

Få mer energi - Jo bedre trent du er, jo bedre form vil du komme i, som gjør at du klarer å komme deg gjennom alt du ønsker i hverdagen.

Du sover bedre - Sliter man seg ut på dagen, og får brukt opp all energien man har konsumert, fører det til at man sovner inn raskere, og sover bedre på natten.

Bygge grunnlag for alderdommen - Som jeg nevnte ovenfor starter man å miste muskelmasse allerede i en alder av 30 år. Vil man unngå at dette skjer må man sette i gang tiltak for å endre denne reverseringen.

Øker mestringsfølelsen - Setter man seg mål med treningen, er følelsen man får når man oppnår disse målene helt ubeskrivelig.

Gøy - Det er gøy å trene, så lenge man finner aktiviteter som man selv synes er gøy! Ta med deg en venn, og utforsk forskjellige treningsmetoder, så finner du nok sikkert en aktivitet du liker til slutt.

Se bra ut - Det er ingen tvil om at dersom man trener jevnt og trutt så synes resultatene på kroppen. Ser man bra ut, føler man seg bra, og selvtilliten øker deretter.


- Ut på tur, aldri sur -
 


- Prøvde meg litt på Parkour -
 


- Tufteparken, beste stedet for utetrening -

 

- Isa ☆

lisarorvik

12.03.2017 kl. 19:58
Kjempe bra innlegg :)

FysioIsa

13.03.2017 kl. 09:46
lisarorvik: Tusen takk! :)

Cecilie

15.03.2017 kl. 21:15
Supre tips, de tar jeg med meg videre! :D
FysioIsa

Trenings- og reiseglad jente, der bloggen min stort sett handler om dette. Studerer for tiden fysioterapi i Oslo, og har mange gode tips til riktig og effektiv fysisk og mental trening.

Search

Bloggdesign

hits